Een goede samenwerking tussen kantoorpersoneel en servicemonteurs: het succes volgens Claudio

Een goede samenwerking tussen kantoorpersoneel en servicemonteurs: het succes volgens Claudio

Het team voor het dagelijks onderhoud maakt een grote groei door. Dat is nodig, want voor steeds meer corporaties in de metropoolregio Eindhoven verzorgen wij het reparatie- en mutatieonderhoud. Dan kún je niet zonder goede vakmannen. Maar met de schaarste op de arbeidsmarkt, zijn die lastig te vinden. Want niet alleen willen wij dat een servicemonteur technisch onderlegd is, óók de sociale skills zijn belangrijk. Daarom zijn wij ontzettend blij met onze nieuwste aanwinst: Claudio!

Tien jaar geleden verhuisde hij vanuit Angola naar Nederland. Een andere cultuur, een nieuwe taal. En vooral: een andere omgang met elkaar. Want Nederlanders zijn open en direct, volgens Claudio. “Je mag ze alles vragen en je kunt over alles met ze praten. Dat vind ik leuk.” Claudio is hét voorbeeld dat je met hard werken veel kunt bereiken. Begonnen als stukadoor, maar wilde meer variatie in zijn werk. Daarom in zijn vrije tijd zich gaan ontwikkelen in klein timmerwerk, reparaties en tegelzetten. “Ik ben nieuwsgierig en leergierig. Ik ben nooit bang om ergens aan te beginnen. Je moet het gewoon doen en je komt er vanzelf achter of het lukt.”

En met die mentaliteit heeft Claudio veel ervaring opgedaan. Bij zijn vorige werkgever leerde hij collega Rob kennen. En ook Rob, nu bouwkundig werkvoorbereider bij Van der Meijs, bleef de drive van Claudio niet onopgemerkt. Toen Rob enthousiast vertelde aan Claudio over zijn werk bij Van der Meijs, dacht Claudio: dáár wil ik ook werken. Want wij zochten een betrokken servicemonteur, maar op de vraag wat Claudio zelf zocht in een bedrijf antwoordt hij: “Een goede samenwerking tussen buiten en binnen. Oftewel: één team van kantoorpersoneel en servicemonteurs. En dat zit wel goed hier! Hoe ik dat weet? Nou, laatst had ik een flexibelslang nodig. Op kantoor wisten ze niet hoe het heette. Ik natuurlijk wel, maar ik zweeg en keek. Iedereen was mee aan het denken om erachter te komen wat we zochten. Samen hadden ze één doel en iedereen hielp mee. Claudia bekeek vorige bestellingen en vond het antwoord. Die samenwerking was mooi om te zien. Het is misschien maar een simpel voorbeeld, maar daaruit proef je wel de sfeer.”

Dat gevoel van ‘één team-één taak’ vindt Claudio belangrijk. Ondanks dat hij zijn eigen bus met gereedschap en materiaal heeft – zijn eigen bouwmarktje op wielen – en dus niet eerst langs de zaak hoeft, komt hij soms toch eerst naar kantoor. “Gewoon om even een praatje te maken en je collega’s te zien. Er zijn korte lijntjes met teamleider Robert en servicecoördinator Sarah en het is fijn om elkaar af en toe even echt te zien. Ik gaf hun ook complimenten, want zij zorgen ervoor dat de planning en werkvoorbereiding altijd top geregeld is”. De hands-on mentaliteit die Claudio zelf heeft, ziet hij ook terug bij andere collega’s. “Iedereen is behulpzaam en durft elkaar vragen te stellen wanneer ze iets niet weten. Een veilige werkplek waar iedereen voor elkaar klaar staat.”

Op de vraag wat hij het leukste aan zijn werk vindt, antwoordt hij: “Mensen tevreden en blij maken. Door de reparatie uit te voeren maar ook door een luisterend oor te bieden. Bewoners kampen met een probleem en willen zich gehoord voelen. Ik krijg positieve energie als ik iets voor een ander kan doen. En soms betekent dat even vijf minuutjes op de bank zitten, samen een kopje koffie drinken. Even knuffelen met de hond. Het geeft mij voldoening dat ik de bewoners geholpen heb, maar óók dat het gelukt is de reparatie in één bezoek uit te voeren.”

Terug naar overzicht