Nieuws

Het zijn leuke tijden voor een marketeer in de vastgoedbranche. De doelstellingen van de branche zijn ambitieus. Een energieneutrale woningvoorraad voor 2050 waarbij duurzaamheid en circulariteit een belangrijke rol spelen. En binnen dit ‘geweld’ aan ambities en doelstellingen wordt geprobeerd om bewoners mee te nemen en uit te leggen wat de werkzaamheden inhouden en wat dit precies voor de bewoners betekent. Een proces waarbij je als marketeer een centrale rol speelt, de brug tussen woningcorporaties, de renovatiepartij en bewoners. Een proces met vele visies en meningen, zaken die het voor een marketeer in de vastgoedbranche leuk maken.

Waarom? Laat ik twee redenen noemen:

  1. Als marketeer probeer je vaak homogene elementen in een doelgroep te vinden. Dit kan een beroep, een interesse of een sport etc. zijn. Deze homogeniteit maakt het mogelijk om een doelgroep aan te spreken vanuit een gemeenschappelijke factor, hetgeen het communiceren voor een marketeer effectiever kan maken.
  2. Daarnaast worden de mogelijkheden om te communiceren, vormen van communicatie, steeds uitgebreider. Soms gaat het zo snel dat het als een dagtaak voelt om alle ontwikkeling bij te houden. Nieuwe vormen van communicatie biedt nieuwe mogelijkheden om de doelgroep te bereiken en om de boodschap over te brengen.

Combineer deze twee zaken met elkaar, het vinden van een homogene factor tussen bewoners en het vinden van de juiste vorm van communicatie om bewoners te informeren en te benaderen, dan heb je een top uitdaging! En dat is wat mijn functie als marketeer bij een vastgoedorganisatie zo leuk, en tevens frustrerend, maakt.

De verschillen tussen de bewoners zijn zo divers dat het vinden van een homogene factor bijna onmogelijk is. De ene bewoner is erg digitaal ingesteld en staat open voor alle nieuwe communicatietools die je maar kunt bedenken en de andere heeft het liefste papier om zaken te lezen. De ene bewoner doet met plezier de deur open voor iedereen die het eindresultaat van een verduurzamingsproces wil zien en de andere heeft al moeite om in een gezelschap een kop koffie te drinken. De ene houdt van gezelligheid en wil graag dat de bewonersconsulent op bezoek komt en ander heeft liever een e-mail waarin alles wordt uitgelegd.

De uitdaging om de juiste manier van communiceren te vinden is een uitdaging die je steeds scherp houdt.  De communicatiemogelijkheden die er zijn om de bewoner te bereiken, de vele verschillende karakters van bewoners en de meningen en visies van de woningcorporatie waar je rekening mee moet houden maken de taak van een marketeer erg leuk. De uitdaging om de juiste vorm van communiceren, de juiste tool, de juist toon en de juiste schrijfwijze te vinden zorgt er voor dat ik elke keer weer scherp moet zijn.

Mijn droom voor 2019? De combinatie van tools, schrijfwijze en communiceren vinden waarmee ik bewoners op hun gewenste manier kan bereiken en mee kan nemen in de reis naar verduurzaming en circulariteit. Want hoe mooi is het als iedereen trots terugkijkt op dat renovatieproces dat samen met bewoners, woningcorporatie en de renovatiepartij is vormgegeven en uitgevoerd? Ik zeg het je, het zijn echt mooie tijden voor een marketeer!

Martijn van der Putten

Marketing & Communicatie

Het zijn leuke tijden voor een Marketeer

Regelmatig nieuws en inspiratie ontvangen?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt deze vier keer per jaar per mail.

Draai uw scherm

Deze website werkt het beste als u het scherm draait